Bruden "Thea" beveget en hel verden.
Kampanjen Stopp Bryllupet
Vi stoppet bryllupet da Thea (12) skulle gifte seg med Geir (37).
Plan ønsket å åpne folks øyne for omfanget og alvoret knyttet til barneekteskap. Derfor skapet vi barnebruden Thea. I løpet av høsten 2014 ble hun et globalt ikon i kampen mot barneekteskap.
Bakgrunn for kampanjen
Hver dag står 33.000 jenter barnebrud. Mange må slutte på skolen og blir tvunget inn i voldelige og seksuelle relasjoner. De opplever uønsket graviditet og farlige svangerskap, blir frarøvet sin barndom og kontrollen over eget liv.
Plan ønsket å vise hvor forferdelig feil barneekteskap er, ved å sette en tragisk skikk inn i en ramme som vi normalt forbinder med kjærlighet, lykke og fremtidshåp. Sammen med Trigger laget vi derfor kampanjen Stopp Bryllupet.
Kampanjen
Stopp Bryllupet er historien om barnebruden Thea som i løpet av en måned ble et globalt ikon i kampen mot barneekteskap. Theas bryllupsblogg sparket i gang en folkebevegelse som gjorde #stoppbryllupet og #stopthewedding til verdensomspennende begreper. Statsledere, Hollywood-kjendiser, opinionsledere og sterke stemmer i alle lag av det norske samfunnet engasjerte seg for å stoppe barnebryllup sammen med store deler av befolkningen.
Etter en massiv mobilisering over hele verden, stoppet vi barnebryllupet til Thea på FNs internasjonale jentedag, 11. oktober. Samtidig nådde vi ut til over en milliard mennesker, rekrutterte flere tusen faddere og engasjerte norske myndigheter til å ta en internasjonal lederrolle i kampen mot barneekteskap.
Theas bryllupsblogg var et viktig virkemiddel i kampanjen. Der kunne man lese om hvordan 12 år gamle Thea måtte forholde seg til problemstillinger som var helt utenkelige her i Norge, men likevel høyst reelle i land hvor barneekteskap finner sted. Vi fortalte også historier fra ekte barnebruder, jenter som virkelig har følt på kroppen hvordan det er å bli giftet bort i ung alder.
I motsetning til "Thea", er Sadia er en reell barnebrud. Hun ble giftet bort da hun var 14 år og fikk barn da hun var 15. Hun delte sin historie på stoppbryllupet.no for å bidra i kampen mot barneekteskap.
Resultater av kampanjen
Målet med Stopp Bryllupet var å øke kjennskapen, kunnskapen og engasjementet for å delta i kampen mot barneekteskap. Det skulle resultere i flere Planfaddere og bidra til at Norge tar en lederrolle i kampen mot barneekteskap internasjonalt.
Oppmerksomhet: Den redaksjonelle omtalen var massiv, med totalt 402 saker i norske medier, inkludert liveoverføring av bryllupet på både VG-Nett og NRK.no. Aksjonen har også blitt løftet frem som et av høydepunktene fra 2014 i årskavalkader på NRK, TV2 og Nettavisen, samt i flere i medier i både Sverige og India. Aksjonen ble omtalt av flere tusen internasjonale medier som BBC, CNBC, Reuters, Washington Post, Itar Tass, The Times, Le Monde, China Daily, Independent, Huffington Post, La Republica og Buzzfeed. Aksjonen nådde ut til absolutt alle land i verden, til sammen over én milliard mennesker.
Engasjement: Bloggene ble besøkt av 2,5 millioner lesere og #stoppbryllupet genererte over 30 millioner visninger på Twitter, Instagram og Facebook. Aksjonen ble lagt merke til og delt i sosiale medier av verdenskjendiser som Ashton Kutcher, Melinda Gates og Zooey Dechanel, som samlet har 26 millioner følgere i ulike kanaler. Flere hundre tusen mennesker delte aksjonen på sine sosiale medieprofiler. Filmen fra bryllupet er sett av 3,2 millioner mennesker på YouTube.
Kjennskaps- og kunnskap: Kjennskapen til aksjonen var på hele 82 prosent i den norske befolkningen. 68 prosent av de som har fått med seg aksjonen sier at den har fått dem til å bli klar over viktigheten av å bekjempe barneekteskap og 9 av 10 mener at Norge bør ta en internasjonal lederrolle i kampen mot barneekteskap. Kjennskapen til Plan Norge har økt fra 59 prosent før aksjonen til 73 prosent etter.
Effekter og verdiskaping: Stopp Bryllupet førte til flere tusen nye Planfaddere og millionstøtte fra bedrifter til kampen mot barneekteskap. Statsminister Erna Solberg har gjort kampen mot barneekteskap til sin hjertesak og regjeringen vedtok at Norge skal ta en ledende rolle i kampen mot barneekteskap internasjonalt.
Flere priser til kampanjen Stopp Bryllupet
Stopp Bryllupet-kampanjen ble belønnet med flere priser - en fantastisk inspirasjon i arbeidet mot barneekteskap.
- Gull i Global Sabre Awards, 2015, PR-bransjens verdensmesterskap.
- Årets gullkorn og ytterligere to gull under Gullkorn 2015.
- "Best in show" og to gull under SABRE awards 2015, PR-bransjens europamesterskap.
- Gull og sølv i Max Marketing Mix 2015.
- Gull og Grand Prix i ANFO Effekt 2014.
- Gullenken under Social Media Days 2015.
- Årets Innovasjon i SPOT 2015.
- To gull og to Certificates Of Excellence i innovasjonskonkurransen In2Sabre Award EMEA.